Jumaat, 18 Februari 2011

JKKK Perlu Gigih Bela Penduduk

HAH ALAM, 17 Feb – Exco Selangor, Dr Yaakob Sapari berkata, Ketua Kampung dan pihak Jawatankuasa Kemajuan Kampung atau JKKK perlu terus berusaha gigih bagi memastikan kawasan kampung dapat dibangunkan dengan penduduk mendapat pembelaan sewajarnya.

Menerusi cara itu, jelasnya Pakatan Rakyat yang menerajui keranaan negeri akan terus mendapat kepercayaan rakyat untuk terus mentadbir negeri Selangor.

“Tahun ini kita ada peruntukan satu daerah satu juta untuk pembangunan infrasturktur kerajaan negeri saya difahamkan ada dewan-dewan yang telah siap tahun lepas dan sebahagian besar dah siap cari lagi masalah-masalah kampung,” katanya.

Biarpun peruntukkan itu tidak mencukupi namun katanya usaha berterusan perlu dilakukan bagi memastikan seluruh rakyat Selangor menikmati kehidupan yang boleh dibanggakan.

Katanya jika dibandingkan dengan peruntukan yang disediakan untuk Jawatankuasa Kemajuan Kampung Persekutuan atau JKP sebanyak RM100 juta memang jauh berbeza tetapi dengan semangat yang ada segala cabaran dapat di atasi dengan jaya.

“Peruntukan Luar Bandar yang dulu diserahkan kepada kerajaan negeri sekitar seratus juta sekarang diambil diserah pada JKP…kalau kita nak lawan ‘apple to apple’ istilahnya bukan lawan kita, nak lawan dengan keimanan itu kita,” katanya.

Dr Yaakop berkata demikian dalam ucapannya dalam Majlis Penerangan dan Pelancaran Anugerah Ketua Kampung Tradisi Terbaik Negeri Selangor 2011di Dewan Jubli Perak di sini hari ini.

Katanya, Ketua Kampung perlu memiliki komitmen tinggi bagi kemajuan kampung serta membantu penduduk dengan mengusahakan pelbagai aktiviti berfaedah seperti penglibatan dalam bidang ekonomi supaya mencapai tahap ekonomi lebih baik dan tinggi.

Tegasnya, Ketua Kampung perlu menjayakan pelbagai program bermanfaat supaya masyarakat kampung tidak terjebak dengan pelbagai masalah seperti gejala sosial dan jenayah.

Tambahnya, usaha mencantikkan kampung juga penting supaya penduduk kampung dapat hidup dengan lebih selesa dan berbangga dengan kampung sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan