Sabtu, 12 Februari 2011

Operasi Piramid berakhir semalam

UBANG, 12 Feb – Operasi Piramid yang dilancarkan kerajaan sejak 2 Februari lalu berakhir secara rasmi jam 3.11 petang semalam dengan ketibaan tiga pesawat C-130 di Pangkalan Udara Subang, membawa kumpulan terakhir 96 pelajar Mesir.

Turut pulang dalam penerbangan berlepas jam 7.30 malam waktu Malaysia, Khamis lalu dari Lapangan Terbang King Abdul Aziz, Jeddah ialah 148 pegawai dan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang terbabit dalam misi khas itu selain 31 anggota dari pelbagai agensi serta 14 wakil media.


Sepanjang sembilan hari misi, tiga pesawat berkenaan membuat 18 penerbangan ulang alik membabitkan Jeddah-Kaherah-Jeddah serta Jeddah-Iskandariah-Jeddah, membawa keluar 7,392 rakyat Malaysia termasuk masing-masing 2,150 dan 1,760 menerusi Penerbangan Malaysia (MAS) dan Air Asia.

Sementara itu di ibu negara, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata kerajaan mempertimbangkan Ops Piramid II bagi membawa pulang rakyat Malaysia yang masih berada di Mesir sekiranya pergolakan politik di negara itu semakin meruncing dan mengancam keselamatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan