Ahad, 12 Julai 2009

Masih Belum Laju


Germany, sebagai salah sebuah negara maju di dunia, amat terkenal dengan sejarah pembahagian Jerman Barat dan Timur, dipisahkan oleh tembok Berlin, kemudiannya sejarah tercipta apabila menjadi ia menjadi sebuah negara, ‘Germany' iaitu dengan runtuhnya tembok penghadang tersebut.
Pengalaman berprogram di empat tempat di Jerman (Wolfsburg, Saarbrukeen, Albstact dan Frankfurt), memandu dengan jarak 2000 km di atas jalan raya dan lebuh raya Jerman menemukan saya dengan beberapa pengalaman dan pengajaran menarik. Ingin saya kongsikan satu antara beberapa pengalaman tersebut.
PECUT SESUKA HATIMU DUHAI PEMANDU?
Sebelum sampai ke Jerman lagi, beberapa rakan sudah pun memaklumkan berkenaan kebebasan pemanduan di Jerman kerana tiada had laju. Tiada had laju? Benarkah?..
Apabila sampai di Jerman, ternyata fakta itu tiadalah benar secara keseluruhannya dan tidak pula salah sepenuhnya.
Yang salah, sebenarnya terdapat banyak juga had laju pemanduan di Jerman, sama ada pada had laju, 50, 70, 90, 100, dan 110 km/j. Ia tertakluk kepada jenis kawasan dan keadaan jalan raya dan lebuh raya itu.
Yang benar, memang terdapat banyak kawasan lebuh raya dan jalan raya yang tiada ditentukan sebarang had laju. Pandulah sesuka hati, selaju mana yang kamu berani dan rasakan sesuai.
Satu pengalaman yang agak menarik memikirkan bagaimana negara ini boleh membenarkan rakyatnya memnadu dengan kelajuan tanpa had. Menurut statistik yang sempat saya rujuki, didapati di bahagian Eropah, negara terburuk dari sudut jumlah kemalangan kereta adalah Itali dan diikuti Poland dan United Kingdom. Perancis dan Jerman berada di dalam senarai yang sederhana.
Cukup mengkagumkan, sebuah negara yang membenarkan pemanduan tanpa had tetapi masih mencatatkan kemalangan yang kurang berbanding negara-negara yang meletakkan banyak had seperti United Kingdom yang menghadkan kelajuan 90 batu/j (115 km/j) sahaja di lebuh raya mereka, selain itu, lebuh raya juga dipenuhi kamera (sama ada kamera untuk keselamatan dan kejaluan kenderaan). Perancis pula menetapkan 130 km/j sebagai had paling laju di atas lebuh raya. Pengalaman saya memandu di Perancis sekitar 800 km di atas lebuh raya dan jalan rayanya, memperlihatkan pemanduan di Perancis hampir sama seperti Malaysia, ada had laju tetapi ramai yang langgar dan kurang kamera perangkap kelajuan di kiri kanan jalanraya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan