Isnin, 22 November 2010

JKKK perlu proaktif dalam menyebarkan maklumat

SHAH ALAM, 20 Nov - Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) diminta lebih proaktif di dalam menyebarkan maklumat berkenaan Skim Mesra Usia Emas (SMUE) bagi membantu usaha kerajaan negeri sampai kepada seluruh warga emas yang memerlukan.

Exco Pendidikan,Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali memberitahu, penglibatan JKKK penting dalam memastikan objektif kerjaan negeri membantu golongan kurang berkemampuan tercapai.

Menurutnya,tanpa penglibatan dan bantuan daripada pihak JKKK, skim bantuan berkenaan tidak dapat dinikmati golongan yang layak.

“JKKK diharap memainkan peranan penting dalam menyebar luas maklumat dan membantu mendaftar warga emas yang layak.

“Kami tidak mahu golongan yang layak tercicir daripada menikmati bantuan yang telahpun disediakan oleh kerajaan negeri,” katanya.

Halimah yang juga Adun Selat Klang berkata,pendaftaran skim berkenaan adalah percuma dan warga emas berumur 60 tahun dan ke atas yang bermastautin di negeri ini secara sah lebih daripada 15 tahun, layak memohon skim bantuan ini.

Tambahnya lagi, waris atau keluarga yang mendaftar dalam skim ini akan mendapat sumbangan sejumlah RM2,500 dan RM1,000, akan diberikan dalam tempoh 24 jam selepas menerima laporan kematian warga emas yang berdaftar.

Manakala bakinya akan diberikan kepada keluarga si mati dalam masa terdekat.b

Beliau berharap dengan adanya skim ini, mampu meringankan beban ahli keluarga bagi menampung kos pengebumian dan sebagainya.

Skim mesra Usia Emas

RM 2,500 – kepada waris / keluarga (warga emas yang mendaftar SMUE)
RM 1,000 – diberikan dalam tempoh 24 jam selepas menerima laporan kematian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan