Sabtu, 15 Disember 2012

20,000 Peluang Kerja Kosong di Selangor

KUALA SELANGOR, 15 DIS : Kira-kira lebih 20,000 peluang kerja kosong wujud di Selangor yang perlu diisi segera di mana majoriti peluang ini adalah dalam sektor pembuatan.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri pula memerlukan 1,000 juru ukur tanah untuk mempercepatkan proses ukur tanah di Selangor.
Oleh itu, Kerajaan Negeri akan memperuntukkan RM 3 juta kepada karnival kerjaya tahun depan bagi menemukan graduan dan individu yang tidak bekerja dengan majikan.
Pengerusi Kumpulan Perangsang Selangor, Raja Idris Raja Kamarudin berkata, sebanyak RM 2.7 juta sudah dibelanjakan untuk Karnival Rangsangan Kerjaya Siswazah Selangor (RKSS) yang disertai 629 individu.karnival kerjaya kumpulan peransang 02
Raja Idris berkata program tersebut akan diperluaskan kepada golongan ibu tunggal, pesara dan remaja mulai tahun depan.
“Dengan itu diharap golongan ini akan mendapat pekerjaan dan juga boleh memulakan perniagaan sendiri,” katanya di dalam RKSS yang diadakan di Stadium Tertutup Kuala Selangor.
Ujarnya Karnival ini akan diperluaskan ke seluruh Selangor dalam masa terdekat ini.
Katanya, 80 peratus yang menyertai program itu berjaya memperolehi pekerjaan manakala 20 peratus menjadi usahawan sejak program itu dilancarkan pada 30 September 2011.
“Kita akan mempertingkatkan usaha ini sehingga mencapai tahap 90 peratus,” kata Abdul Khalid.
Turut hadir dalam majlis itu, Exco Adat Istiadat Melayu, Belia dan Sukan, Dr Yunus Hairi, Yang Dipertua Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), Noraini Roslan dan Pegawai Daerah Kuala Selangor, Mohamad Yasid Bidin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan