Isnin, 27 Julai 2009

Nazir Wajib Pantau masjid

Tindakan mungkin dikenakan terhadap nazir-nazir masjid negeri ini yang membenarkan khutbah atau ceramah berunsur politik dalam masjid.

Datuk Seri Indah Diraja, Datuk Haji Abu Bakar Abdul Hamid berkata, perkara ini terkandung dalam Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989, Kaedah-kaedah Pegawai Masjid Dan Jawatan Kuasa Kariah (Negeri Selangor) 2001 dan Kaedah Tauliah (Selangor) 2001.

Antaranya, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mungkin mengeluarkan surat amaran dan jika ia masih berlaku, jawatan nazir masjid berkenaan dilucutkan.

“Sekarang tidak ada lagi dah, khutbah berunsur politik, wakil rakyat takleh baca khutbah sekarang ya dulu terlepas, sbelum perlantikan yang baru. Jika berlaku lagi, nazir kita tangkap”, katanya.

Katanya, semua Ahli Dewan Undangan Negeri, Ahli Parlimen dan tokoh-tokoh politik dilarang sama sekali untuk berceramah atau menyampaikan khutbah Jumaat di mana-mana masjid di seluruh negeri Selangor.

Beliau berkata, khutbah Jumaat hendaklah disampaikan oleh imam yang dilantik manakala penceramah yang dijemput perlu mendapat tauliah dari Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan